Deskundigheidsbevordering leerkrachten: "DIY"

Zing, dans, verf, schrijf, film, speel, lach vertel en verwonder!

DIY kunst in de klas - vakoverstijgend inzetten van kunst.

Ga mee op onderzoek hoe je kunstdisciplines creatief en vakoverstijgend in kunt zetten.

Kunstdisciplines geven aanvullende taal om je lessen soms anders vorm te geven. Maar hoe doe je dat? Hoe verbindt je muziek, dans, taal, nieuwe media, drama of tekenen aan je lessen terwijl jij je helemaal geen kunstenaar voelt? Of als je denkt dat je niet kunt tekenen? Hoe maak je het voor jezelf en je leerlingen veilig?

Uitgangspunt is anders kijken en denken. We leren je spannende, kunstzinnige werkvormen, om je op gang te helpen en je daagt jezelf uit om ze persoonlijk te maken. We werken vanuit jouw eigen kracht als leerkracht.

We starten en sluiten af met een gezamenlijke bijeenkomst met deelnemers van alle disciplines. In de tussentijd krijg je drie lessen in een door jou gekozen kunstvorm. De volgende stap is dat de vakleerkracht samen met jou de verbinding met jouw school maakt.

Voor welke kunstvorm kies jij?

Wy Spylje!
Wil jij graag meer spelenderwijs met je klas aan de slag? We bieden een praktische manier om met theater aan de slag te gaan. Dat je aan het einde van de training kunt zeggen: ‘Dit ga ik volgende week meteen met mijn klas uitproberen’. Er is veel aandacht voor onderzoeken, experimenteren en spelen. 

Tekenskoalle
Haal het beste uit je leerlingen met tekenen. Met de bouwstenen van het tekenonderwijs gaan we experimenteren en onderzoeken hoe jij in jouw klas steeds weer nieuwe en verrassende tekenlessen kunt geven die aansluiten bij jouw lespraktijk. Je leert ook hoe je het creatief proces bij je leerlingen stimuleert en volgt.

Taaltoveraars
Zou jij de creatieve kant van taal willen ontdekken? Taal als materiaal waarmee je kunt goochelen. Hoe kun je als leerkracht je leerlingen verleiden en inspireren om de veelzijdigheid van taal te onderzoeken en te gebruiken als een persoonlijk instrument? Gericht op het plezier in taal. De verbinding tussen kunstvormen en taal gebruiken we als een manier om leerlingen te laten experimenteren met taal.

Wy Sjonge
Meer met muziek doen in je lessen? Iedereen heeft een verbinding met muziek. Of je nu zingt, danst, speelt of luistert, het raakt ons allemaal. Maar hoe zorg je ervoor dat je dat ook kan gebruiken in de klas? Met de coaches van Wy Sjonge wordt er gekeken wat JIJ kan en hoe je dit op de kinderen kan overbrengen. In verbinding, bijvoorbeeld muziek in combinatie met dans, tekenen maar ook geschiedenis en rekenen. 

Mediakunstenaars
Hoe kun je (nieuwe) media creatief gebruiken in je lessen? We leven in een maatschappij die bol staat van technologie en steeds sneller digitaliseert. Binnen Wy Appe besteden we aandacht aan (nieuwe) mediakunst. Dit gaan we doen door te verdwalen en te ontdekken  op een creatieve manier.

Wy Dûnsje
Dans sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen. Het is niet zo gek dat kinderen vaak niet lang stil kunnen zitten en willen bewegen! Je leert hoe van beweging tot dans te komen. Handige werkvormen, opwarmers, materialen en muziek die ingezet kunnen worden om de kinderen te laten dansen. En we combineren dans met taal en andere vakken en maken onze eigen danscompositie. Danservaring is niet nodig.